In de volksmond wordt VoIP ook wel internettelefonie, bellen via internet, VoIP bellen of internetbellen genoemd. Deze uitdrukkingen zeggen eigenlijk precies wat VoIP is: een telefoongesprek via internet. De telecomprovider bij wie het abonnement loopt zet de gesproken woorden (analoog) om naar een digitaal signaal. Hiervoor wordt een codec gebruikt. G711.A is een vaak gebruikte codec. De digitale signalen worden via een IP verbinding (een internetverbinding) bij de ontvanger afgeleverd in een passende vorm (vaak weer terug naar analoog) zodat hij of zij de woorden kan horen. Een ander woord voor VoIP is SIP. SIP staat voor Session Initiation Protocol (SIP). Het is een protocol om multimediacommunicatie.
VoIP: Zakelijk bellen in de cloud
Zakelijk bellen in de cloud heeft heel veel voordelen. Nu ISDN geen optie meer is, belt iedereen via het internet. Geen telefooncentrale meer op locatie, en alles wordt digitaal geregeld. Even inloggen op de digitale telefooncentrale en u kunt zelf regelen hoe, waar en wanneer de telefoon over moet gaan. Dat kan met vaste telefoons, maar ook een combinatie met mobiel. Zo heeft u 1 nummer, die zo wel op mobiel als vast wordt gebruikt.
Zakelijk bellen is nog nooit zo eenvoudig geweest.
VoIP modem of router nodig
U heeft het wellicht weleens langs horen komen toen u aan iemand iets vroeg over internetbellen: “Is je modem geschikt voor VoIP?”. Geen onbelangrijke vraag. Als een modem of router niet goed omgaat met VoIP signalen dan bestaat de kans dat u rare problemen krijgt met bellen en gebeld worden. U kunt helemaal niet bereikbaar zijn. Of het vervelende probleem dat u de beller wel hoor maar de beller u niet. En wat dacht u van een robotstem tijdens een telefoongesprek? Al deze problemen worden meestal veroorzaakt door de modem of router. Het kan een instelling zijn of het apparaat is gewoon niet geschikt. Is het apparaat niet in staat om internettelefonie goed af te handelen en helpt het aanpassen van instellingen niet? Aanschaf van een nieuwe modem of router is dan de enige oplossing. Let er bij de aanschaf gelijk op of het geschikt is voor de snelheid van uw internetverbinding. Sommige routers limiteren de snelheid van uw internet.
Hosted of Managed?
Bij JCN Media kennen we twee soorten VoIP: hosted en managed. Maar wat is het verschil.
Het systeem dat wij hiervoor gebruiken is identiek. Het verschil is wat u zelf doet met dit systeem.
Hosted
JCN Media levert het 3CX systeem via onze servers. U ontvangt van ons de gegevens om in te loggen, verder richt u het systeem zelf in.
Managed
JCN Media levert het 3CX systeem en richt deze in en onderhoud deze aan de hand van uw wensen.
Meer weten over VoIP?
Wilt u meer weten over VoIP?